zaterdag 5 januari 2013

Twitter en de Wet van de barbier


Komende maandag geef ik op verzoek van een collega een gastles ‘social media en journalistiek’ aan leerlingen Marketing en Communicatie. Ik wil het daar onder andere gaan hebben over hoe sommige werknemers door hun twittergedrag aardige schade kunnen aanbrengen aan hun organisatie, en dat op Twitter de regel van de ouderwetsche barbier geldt: als je wordt geschoren, moet je zo stil mogelijk zitten. Iedere beweging, hoe goedbedoeld ook, kan vervelende gevolgen hebben. Toch ironisch dat ik daar afgelopen vrijdagavond zelf een lesje in kreeg.

Het begon met een kleine conversatie tussen AlexanderPleijter en mij. Hij vroeg me hoe ik Facebook inzette in mijn lespraktijk. Net als ik is hij geen fan van de ELO (Electronische Leeromgeving) die ze in zijn onderwijsinstelling gebruiken. Mijn bezwaren tegen de onze heb ik zowel intern als extern al geuit. ELO’s zijn vaak duur, weinig gebruiksvriendelijk en sluiten niet of nauwelijks aan bij ons publiek. Ik verbaas me al jaren over de tijd, energie en ongetwijfeld ook heel veel geld (hoeveel eigenlijk?) die er aan besteed wordt. Een wereld zonder ELO zou ik me heel, heel goed voor kunnen stellen. Maar genoeg daarover.

Erkend invloedrijk twittermeisje Petra Kramer ving onze conversatie op en vroeg me terloops waar ze onze ELO kon vinden. Ik vertelde haar dat we N@tschool gebruiken, van Treeships. Dat is geen geheim. Dat ze vervolgens ging uitzoeken hoe goed of slecht dat ding dan wel niet is, kon ik natuurlijk wel nagaan, maar hé, we leven in een informatiemaatschappij. Het staat iedereen vrij om dingen uit te zoeken. Ik ging dus rustig een avondje theater doen met mijn gezin.

In de paar uurtjes dat ik weg was, gebeurde er nogal wat. Petra kwam nogal vrij makkelijk in het systeem terecht (zonder dat ze bij privacygevoelige info kwam trouwens) en ontdekte een koppeling naar een aantal toetsen van Connect, de methode die gebruikt is bij het vak Burgerschap. En die toetsen waren op z’n zachtst gezegd niet erg sterk. De toets over Europa was nogal pro-Europees, de toetsen waren vaak in stuitend slecht Nederlands geformuleerd en ontbeerden ook nogal niveau. Geen idee of ze daadwerkelijk zijn ingezet bij Burgerschap (is mijn vak niet), maar op Twitter verkneukelde een groepje mensen zich nogal over die toetsen. En voor sommigen was de vrijdagavond helemaal gemaakt.




Ik voelde de blogs aankomen. En gezien de toon van een aantal tweets voelde ik wat ergers aankomen. Het toontje over het MBO en de leerlingen werd steeds denigrerender. De blog van Petra, die de nadruk legde op het openzetten van je ELO waarbij iedereen de beschikking kreeg over materiaal waar een licentie op rust, kon ik prima hebben. Natuurlijk stond die blog ook op een mij welbekend podium, maar Petra maakte volgens mij een terecht onderscheid tussen uitgever en school. Je kunt een school verwijten een keuze te maken voor een bepaalde methode, maar er bestaat wel nuanceverschil tussen zelf maken en inkopen.

Het mij tot nu toe onbekende weblog moetenwenietwillen.nl  maakte dat onderscheid niet. Dat verklaarde ROC Friese Poort tot producent van de toets en sprak al over ‘VMBO’rtjes’ waar het over de leerlingen ging. De combi tententieus+onjuist+denigrerende verkleining triggerde mij nogal. Wie aan mijn leerlingen komt, komt aan mij. Ik reageerde. En er kwam weer reactie. Enzovoorts.



Dat zelfs Retecool met een blog kwam verraste mij nogal. Maar ook hier weinig nuance en onjuiste info. Alleen al de kop ‘Eindtoets van het ROC’. Alsof het hier ons hele examenprogramma betrof. Weer liet ik mij uit de tent lokken. En het antwoord was eigenlijk even logisch als voorspelbaar: het maakt niet uit wat er nou precies waar is, wij vermaken ons er gewoon mee.



Al na twee, drie tweets kon ik mijn toetsen al wel uit mijn laptop trekken van spijt dat ik me zo uit de tent had laten lokken. Ik had beter moeten weten. Hadden een paar jaar geleden een paar collega’s al niet een goedbedoeld filmpje voor afgestudeerden opgenomen dat vervolgens op Geen Stijl werd afgebrand? (nee, geen link. Zoek zelf maar uit).

Nou ja. Twitter en de wet van de barbier. Stil zitten tijdens het geschoren worden. Want als je goedbedoeld de schade een beetje probeert te beperken door wat nuance aan te brengen, word je ook nog eens in de updates meegenomen. Als downplayer. Of dat ‘ze’ (sic) geen problemen hebben met de test, maar wel met een foutieve vermelding van hun ‘MBO-luitjes’.


Eén ding scheelt: geschoren worden duurt niet lang. Op Twitter ook niet. Natuurlijk, hier en daar kwam er nog wel een aanmatigende tweet voorbij, niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar negeren is ook een gave. En even later komen zelfs de hulptroepen voorbij.





Nou ja. ‘Lessons learned’,  om met de Dichtbij-eindbaas te spreken. Het levert in ieder geval weer lesmateriaal op. En daarvoor bedank ik de betrokkenen oprecht. Geschoren en wel ga ik weer aan het werk.

3 opmerkingen:

  1. Klein stukje nuance: Conrad doet het lijken alsof ik de ELO ben binnengedrongen. Dat is niet het geval. De documenten die ik opgedoken heb waren geïndexeerd door google en ze stonden dus open en bloot - voor iedereen vindbaar - op het internet. Mocht ROC Friese Poort dus afvragen of ik ze gehackt heb dan is het antwoord nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de aanvulling Petra. Ik heb het met opzet eerst vaag gehouden. ´Kwam in het systeem terecht´. Gewoon via Google dus. Blijft kwalijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gevalletje better safe than sorry. Ik heb me voorgenomen om in 2013 zo min mogelijk tijd op het pliesiebureau door te brengen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen