Mijn eerste handtekening op de nieuwe locatie staat wel denk
ik. De lesmarathon 2012, onze actie voor Serious Request, bracht het prachtige
bedrag van 17.500 euro op. Ongelooflijk bedrag. Maar hoewel in dit geval geld
het belangrijkste was, was het niet het enige wat de actie opbracht. We hebben
een fantastische dag met elkaar beleefd, waarin leerlingen, docenten, ouders én
maatschappelijk veld naar elkaar zijn gegroeid.
Begin oktober had ik het er over in een van mijn klassen. “Aan
de Leidijk organiseerden we de afgelopen jaren een lesmarathon”, zei ik toen ik
het had over de acties voor Serious Request/het Glazen Huis. “Waarom eigenlijk
niet hier”, vroegen leerlingen me. Ja, waarom eigenlijk niet? Om een lang
verhaal kort te maken, vlak voor de herfstvakantie kreeg ik toestemming om
samen met leerlingen een 24-urige lesmarathon te organiseren, om zo door middel
van sponsoring geld bij elkaar te krijgen voor de bestrijding van babysterfte.
De inschrijving overtrof alle verwachtingen: ruim 200
leerlingen meldden zich aan. Oeps. Dat is best wel veel. Een jaar eerder aan de
Leidijk vond ik één groep van 50, 60 leerlingen veel te veel. Daar valt niet
met goed fatsoen les aan te geven. Die groep van 200 moest dus gesplitst
worden, in schoolklassen met normale afmeting. Acht klassen dus. Die 24 uur
lessen moesten volgen. Een logistieke nachtmerrie: een lessentabel van 192 uur…
in één etmaal. “Dat gaat ons lukken toch?”, vroeg ik mijn opleidingsmanager.
Hij gaf het enige goede antwoord: “dat gaat ons lukken”.
Twee maanden lang ben ik elk vrij (tussen)uurtje en na
werktijd bezig geweest met de marathon. Omdat leerlingen er zich verder nog
niet zoveel bij konden voorstellen, ondanks een infobijeenkomst, had ik al snel
besloten dat zij zich maar zoveel mogelijk moesten concentreren op het vinden
van sponsors en inzamelen van het geld. Samen met management en collega’s
richtte ik me dan op het vullen van de lessentabel, vanaf begin november.
Al snel kregen meerdere mensen lucht van onze marathon. Instanties
als de Thuiszorg, bijvoorbeeld. En een oud-leerlinge die samen met haar vriend
een reptielenwinkel runt. Spontaan meldden mensen zich aan om gastlessen te
komen geven. Sommige instanties werden door onszelf benaderd. Het CNV,
bandenplakfabrikant Simson, de vader van een leerlinge die workshops
rolstoelbasketbal geeft. Sommige leerlingen regelden zelf een les, zoals een
dansworkshop. Ja hallo, het ging hier wel om 192 lessen…
Natuurlijk waren er ook collega´s die aanboden lessen te
geven tijdens de marathon. Een uurtje, of twee, of zelfs acht… Er waren
collega´s die aanboden om ook 24 uur op school te blijven. Conciërge Paul
doneerde zijn overuren die hij die nacht zou maken aan Serious Request. Collega’s
regelden ook gastdocenten. Er kwam
steeds minder ruimte op de Excelsheets met lesroosters die ik in de
docentenkamer had liggen. Dat betekende dat de lessentabel volliep.
Er moesten meer dingen geregeld worden. De leerlingen
moesten eten, drinken en na de marathon ook naar Enschede reizen. Hebben we allemaal sponsors voor gevonden. We
hebben niet alles met dichte beurs doen, maar wel veel. Het enthousiasme was
hartverwarmend. Op een vrijdagmiddag kreeg ik een telefoontje van een
dweilorkest uit Tijnje. Een van de leerlingen speelt in het orkest en had de
overige leden veel geld afgetroggeld. Maar omdat ze haar en onze actie wel
konden waarderen wilden ze wel even komen spelen. Of dat kon. Natuurlijk kon
dat.
De lesmarathon werd van 20 tot 21 december gehouden, van
donderdag op vrijdag. Toen we donderdag 11 uur ’s ochtends begonnen, had ik er
al wat slapeloze nachten op zitten. Ik wilde dit namelijk heel erg graag tot
een goed einde brengen. Niet vanwege de opbrengst –want daar zat ik al niet
meer zo over in- maar meer nog omdat ik wel iets goeds wilde neerzetten met
elkaar. En dat ‘elkaar’, waren we daar
wel in geslaagd? Of had ik anderen weer eens te weinig ruimte gegeven in de
voorbereidingen? Is namelijk een oude valkuil.
Het werd uiteindelijk echt een dag om nooit te vergeten. Er
zijn prachtige lessen geweest, saaie lessen, boeiende lessen, teleurstellende
lessen, onvergetelijke lessen, actieve lessen. Het was net een schooldag, maar
dan in XXXL. Leerlingen hebben gezwoegd, gedanst, vogelspinnen over hun handen
laten lopen, grappige filmpjes bekeken, hebben op school de dag in nacht zien
kantelen en weer terug, hebben de Maya’s om 20.12 uur op 20-12 in 2012 repliek
gegeven door –ondersteund door een dweilorkest- heel hard ‘hallo wereld, hier
zijn wij’ te roepen, hebben onverwachte tussenuurtjes zelf opgevuld door lekker
te gaan dansen in de kantine en hebben mij in alle opzichten een onvergetelijke
dag bezorgd. Zelf vonden ze het ook wel tof geloof ik. Kijk hier zelf maar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten