zondag 6 november 2011

Protocol CNV Onderwijs over social media #fail

De nu volgende tekst bevat de persoonlijke opvatting van de schrijver ervan en weerspiegelt noch de mening van zijn werkgever, noch van zijn oud-werkgever, noch van zijn gezin of wie hij verder ook in verlegenheid kan brengen met zijn meninkjes.

 


 

Je kon er op wachten. Een richtijlijn protocol Social Media (pdf-alert) in het onderwijs. Van een invloedrijke organisatie trouwens: CNV Onderwijs. Compleet met de onvermijdelijke beginzin “Social Media zijn niet meer weg te denken in onze maatschappij”. Gelukkig ook met de zin “Uitgangspunt is dat professionals zelf weten hoe zij hiermee verstandig omgaan”. Dat u niet denkt dat CNV Onderwijs ervan uitgaat dat onderbetaalde, hardwerkende contributiebetalers met social media de digitale zandbak ingaan waar ze aan de oren trekken van collega’s en vloekend en tierend door boze schoolleiders naar binnen worden gesleurd. Voor de volledigheid doet CNV er ook nog even een defintietje bij: “Onder social media verstaat CNV Onderwijs Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn en Youtube en de wat minder bekende varianten daarop.”.
De richtlijnen van het CNV zijn, heel modern, in tien zinnen gegoten. Hier en daar is er al voldoende over gezegd, maar mijn persoonlijke opvatting is wel dat als dit de norm wordt voor Twitter-gebruik in het onderwijs, ik blij ben dat ik er uit ben. CNV gaat door open deuren, smijt die deuren elders juist dicht en zet dan toch weer een raam op een kier.
Toegegeven, ik schiet vaak in een reflex en krijg jeuk als men het op internet heeft over codes, richtlijnen en protocollen. Internet is liefde toch? Beetje anarchie hier, snufje vrijheid daar, handjevol eigenrichting om het af te maken. En daar waar het echt uit de klauwen dreigt te lopen dient gezond verstand te heersen. Het watte? Gezond verstand.
Het CNV heeft alvast voor de docenten nagedacht en komt dan ook met een aantal geboden richtlijnen. Ga niet in discussie, want daar zijn social media niet voor. Dus vooral zenden, dat is hartstikke onderwijs 2.0. Deel kennis en andere waardevolle informatie, dus zeg niet dat je Bruce Springsteen zo goed vindt want dat doet niemand op Twitter. Als je zegt dat je lesvoorbereiding best lastig is, zeg er dan wel even bij dat dat ook aan jou kan liggen en dat het niet hoeft te betekenen dat je niet gefaciliteerd wordt. Gelukkig ben jij als docent niet altijd vertegenwoordiger van de school, dat kun je aan de directie overlaten. En je moet wel weten dat publicaties op social media vindbaar zijn. Als je wilt dat ze niet vindbaar zijn, moet je eh… niet publiceren op social media? En de school moet maatregelen nemen tegen digitale overtredingen. Wat dat zijn? Eh… je tweet afsluiten met ‘…en nu wel aan je huiswerk. Laterzz XXX…’.
Goed dat het CNV het heeft over het gebruik van social media in het onderwijs. Dat meen ik echt. Zelf ben ik ook door schade en schande wijzer geworden in de drie jaren dat ik echt actief ben Twitter. Ik ben wel eens uit de bocht gevlogen, toegegeven. Ik heb ooit leerlingen geschokt door een keer de afko “wtf” te gebruiken in een tweet bijvoorbeeld. Of door te zondigen tegen mijn vuistregel dat ik geen leerlingen follow, later veranderd in de regel dat ik één of twee leerlingen per leerjaar volg.
Wat ik mis bij deze poging van CNV tot het komen tot een *kuch* protocol –behalve dan dat ik het veel te directief vind- is het benoemen van de kansen die er liggen binnen de social media voor het onderwijs. Ik was ze zelf net aan het ontdekken, tot ik de stap naar buiten waagde. Ik heb zelf geëxperimenteerd met Twitterspreekuren, vond foto’s en verslagen van excursies razendsnel terug –met relevant en genuanceerd commentaar van leerlingen (Echt waar! Dat bestaat!)- en ontdekte tot mijn schande veel te laat slideshare, dat heel nuttig is voor zowel docenten als leerlingen.
Het lijkt erop dat CNV in social media vooral een bedreiging ziet. Wellicht zie ik het zelf te rooskleurig in. Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik mezelf door het gebruik van social media als docent heb herontdekt de afgelopen jaren. Naar mijn mening is ook niet gevraagd. Waardevolle informatie deel ik ook niet. Ik vertel dat ik luister naar Springsteen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten